Forside      Profil      Kontakt      Afstemning      Nyhedsbrev      SiteMap      Søg

Bryllup&Fest

Frederikssundsvej 60e

2400 København NV

Tlf. 35 853 854

Kroatien - Europas udyrkede perle

Drømmeferien er ikke længere væk end Kroatien. En helt og aldeles endnu overset juvel i Europa med sine smukke 1400-tals byer, krystalklare badevand og maritime miljø på fastlandet og ude på de mange skønne øer.

En bryllupsfest løber ofte op i hundredetusinde kroners klassen. Derfor er det de færreste, som tager sig råd til at nyde bryllupsrejsen på bounty ø i Caribien. Kroatien er et glimrende alternativ for de, der sætter kultur, natur og badeferie i højsædet. Og så er det himmelråbende billigt.

Når temperaturen midt på dagen når 35 grader, er det fristende lige at springe fra klipperne i Adriaterhavet på øen Lokrum. Hele dagen er gået med at bade fra klipperne i nok Europas klareste havvand. Man bliver helt afhængig af en daglig tur i Kroatiens klare hav, som hverken kender til strøm eller tang. Det eneste man skal passe på, er de mange søpindsvin, der ligger og lurer under vandkanten ved nogle af klipperne.

Udover badning og solbadning fik vi på Lokrum også lige kæmpet os gennem botanisk have og op på det gamle fort. Her er der udsigt over dele af Dubrovnik, som ligger blot 20 minutter væk i båd. Vi er på den sydligste kyststrækningen af Kroatien, som hedder Dalmatien. Luften er diset, fordi varmen har lagt sig som et slør i luften. Men der er stadig frit og flot udsyn til de mange både. Lige nedenfor ligger et kæmpe skib med fem master, mens der længere driver et krydstogtskib rundt blandt jetsettets lystyatcher.

Det er blevet aften i Dubrovnik efter dagsturen til Lokrum. Vi sætter os på en restaurant i den gamle bydel og bestiller blåmuslinger i hvidvin og hvidløg efterfulgt af en ret med laks og fettucine til 50 kuna per ret. Fisk og skaldyr er dominerende på menukortene på disse kanter.

Det er tid til at strække benene efter et solidt måltid mad. Inden tiden er inde til at tage hjem i vores private indkvartering i den gamle bydel. Her betaler vi 400 kuna per nat for et dobbeltværelse med køkken, bad og terrasse, som deles med fire andre indlogerende.

Solens røde aftenlys spejler sig i Dubrovniks blanke marmorbelagte gader, vi bevæger os tilbage til torvet hvor vi spiste. Lige overfor restauranten ligger baren Trubadur, som har livejazz hver aften. Vi sætter os og nyder den lokale aperitif Proðek mens vi gynger med til tonerne af Miles Davis’ ’So What’ spillet af lokale musikere. Jazzen slutter og vi slentrer et mere stille sted hen mens vi nyder de velbevarede 1400-tals huse, som heldigvis er blevet forskånede for neonfacader, McDonalds og 7/11-butikker. Vi kender til en bar, som ikke står i nogen guidebøger. Den hedder Buþa, og betyder ’hullet’. Buþa ligger på ydersiden af den mur, der omkranser Dubrovniks gamle bydel. Og det er reelt et hul i muren med skiltet ’Cold Drinks’ udenfor, der fører os ned af de stejle trapper. Det er mørkt, fredeligt og fantastisk smukt at sidde på en bar, der er placeret på klipperne på vej ned i havet. Der er sat et rækværk op, så vi føler os trygge nok. Det eneste lys der er, er lyset fra et krydstogtskib, den røde måne, som er i færd med at sænke sig havet og så stearinlysene fra bordene. Alle sidder og tale sagte, mens de drikker den lokale øl Karlovaèko og nyder det fredelige udsyn mens Frank Sinatra flyder ud af højttalerne. Fabelagtigt.

Tiden i Dubrovnik går med at se Europas næstældste synagoge. Vi bader igen fra klipperne ved et nærtliggende badested og vi tager turen på muren om aftenen inden spisetid, da det er for anstrengende i dagstimernes hede. Det tager en til halvanden time at gå hele vejen rundt på den gamle fæstningsmur, som giver et smukt udsyn over byen. Der er kun få spor tilbage af krigen, som for Dubrovniks vedkommende sluttede i år 1992. Lidt mere en to tredjedele af den smukke by blev bombet, men byen er kommet sig næsten helt derefter. Det mest synlige sport fra krigen er, når man går rundt på muren, så ligner byens hustage mest af alt et kæmpe patchwork tæppe i matchende rødlige tagsten, fordi man har måtte reparere med nyere tagsten.

Uforligneligt øliv

En del af oplevelsen ved at være i Dalmatien er områdets store udbud af øliv. Vi er taget til øen Hvar, som ligger en lille dags sejlads på en færge fra Dubrovnik. Hvar er de smukke menneskers ø. Lystyatcherne ligger side om side, med tomme champagneflasker fra aftenen forinden. Øen er et yndet feriested for kroatere – vi spotter blandt andet Wimbledonvinderen Goran Ivaniseviè. Selve Hvar by ligger i forlængelse af den palmebekransede havn. Den pittoreske by består af en marmorbelagt plads og hvidlige huse fra det 13. Århundrede. Et sammensurium af snoede gader, fører enten ned til havnen eller pladsen med St. Stephen katedralen som er byens stolthed.

På en eller anden besynderlig måde, virker det slet ikke som om, at her er mange turister. For turisterne er enten kroatere eller sydeuropæere. Og for os ’blåøjede’ danskere er det ikke til at kende forskel på dem og lokalbefolkningen. Desuden virker turismen slet ikke så påtrængende, som den kan på charterdestinationerne, fordi vi aldrig bliver antastet af en desperat tjener, som forsøger at sælge os dagens turistmenu på gebrokkent dansk. Heldigvis for det. Til gengæld har vi fundet en helt fantastisk og billig fiskerestaurant i en stille gade bag ved havnepromenaden. Restauranten er så populær, at vi må vente i kø i et kvarter før vi får et bord. Vi nyder en fiskeplatte til 50 kuna per person. Den består af grillet makrel, blæksprutte, pil-selv rejer og andet godt fra havet. Det nyder vi til en liter af husets hvidvin til 85 kuna, mens et gammelt kirketårn våger over os. Bagefter går vi videre til den populære bar Carpe Diem. In-stedet ligger forenden af havnepromenaden og er en cocktail/loungebar med naivistisk malede billeder hentet hjem fra Caribien samt et omfattende drinkskort. Vi sidder under palmerne udenfor og nipper til vores cocktails og betragter de mange dansende mennesker inden vi går hjemad. Langs havnepromenaden lyser de mange bådes master oppe i toppen og ligner store vuggende stjerner på den sorte nattehimmel.

Vi glæder os til næste dag på Hvar, hvor vil udforske øen med de mange lavendelenge, inden vi én af dagene sejler videre til enten Braè med den legendariske bananformede strand Bol. Eller tager vi til den lille idylliske men mere søvnige ø Vis, hvor der efter sigende skulle være mulighed for at udforske et uforligneligt naturfænomen – en lysende blå grotte.

Vi stresser ikke over beslutningen om hvor vi nu skal drage hen om et par dage. For Kroatien er et nemt og ukompliceret land at rejse i, selvom turismen endnu ikke er nået samme niveau som før krigene i regionen. Det ser vi som en kæmpe fordel. Vi får lov at genopdage dette på alle måder uovertrufne land. Vores begejstring fører os helt sikker tilbage til landet for at udforske mere af det vi allerede har oplevet.

Shopping

Det er billigt at gå på indkøb i Kroatien, og køber man madvarer som olie og trøfler, har det som regel en højere kvalitet end det, de danske supermarkeder byder på. Der er naturligvis også et hav af kitchede souvenirs at hente med hjem.

100 kroatiske kuna svarer til cirka 105 danske kroner.

Kroatiens egen slags parmaskinke prðut – mere røget end den vi kender herhjemmefra
Olivenolie. 250 milliliter god koldpresset ekstra jomfru olivenolie 75 kuna
Billige trøfler og trøffelolie. Lille glas med trøfler 65 kuna
Fine sirlige guldsmykker med håndlavet filigran. Sommerfuglebroche i guld til 1.100 kuna
Smykker med koraller fra Kroatiens kyster
Ralph Lauren Sport kopitasker
Proðek, lokal lækker læddergylden aperitif, som serveres med is og citron. En liter 60 kuna